source file: mills2.txt Date: Fri, 7 Jun 1996 06:30:19 -0700 Subject: biblio (A-B) From: Franck Jedrzejewski I would like to add some new references to the biblio on the ftp site. Today, I propose letter A through B There is also a paper from Pierre Boulez in Polyphonie, where he speak of a "canon melodique retrograde" and give an example of the first version of his score Le Visage Nuptial with quarter tones in both Voice and Ondes Martenot. But I can't remember the title and the date ? I also mentionne the Joseph Lubet d'ALBIZ's score because of the date (1858). You could see it at the Bibliotheque National (National Library) in Paris. It look like a score of a modern graphical composer. We don't know when this score as been made (1858 is not the real date). -A- ABRAHAM, Otto : Das absolute Tonbewusstsein, Sammelb nde der internationalen Musikgesellschaft 3, 1901, 1-86. AGER, Klaus : Der Ultrachromatismus Ivan Wyschnegradskys in melodischer und rhythmischer Hinsicht, Mikrot ne I, 123-126, Helbling, 1986, Innsbruck. ALBIZ, Joseph Lubet d' : Cr ation Harmonique. Etoile musicale compos e pour piano ou orgue quarts de ton, Paris, 1858, BN Vm (8) 532. (Recueil factice) ALLENDE-BLIN, Juan : Pr lude f r Vierteltonklavier ; von Arthur Vincent Louri , Musik Texte n 4, 1984. ARRACHART, Jean-Marc : La musique, la po sie, les math matiques. Premier Cahier Ivan Wyschnegradsky, Paris, Mars 1985, pp 83-86. ARTAUD, Pierre-Yves : La Fl te, Paris, Jean-Claude Latt s/Salabert,1986. ------ & GEAY, G rard : Fl tes au pr sent, Paris, Salabert, 1980. ASSELIN, Pierre-Yves : Musique et temp rament, Paris, Costallat, 1985. -B- BADINGS, Henk : A. D. Fokker : new music with 31 notes, Zeitschrift f r Musiktheorie Vol 7 n 2, 1976, p 46-48. BALLIF, Claude : Numero sp cial de La revue musicale n 290-291, Paris, Richard Masse. ------ : Ivan Wyschnegradsky : harmonie du soir. Premier Cahier I. Wyschnegradsky, Paris, Mars 1985, pp 9-22. BALZANO, Gerald J. : The group theoretic description of 12-fold and microtonal music systems, Computer Music Journal Vol 14 n 4, Winter 1980, p 66-84. BANCQUART, Alain : Clefs pour M moire, 20 i me si cle, Images de la musique fran aise, Sacem & Papiers, Paris, 1986, p 129-134. BARBIER, Pierre-Emile : Article Alo s Haba in Guide de la musique de chambre, Paris, Fayard, 1989, p 366-372. BARDOS, Lajos : Nat rliche Tonsysteme, Budapest, 1956. BARRIERE, Jean-Baptiste : Ecriture et Mod les, remarques crois es sur s ries et spectre, Entretemps, Paris, septembre 1989, n 8, p 13-23. ------ : ( textes r unis et pr sent s par ) : Le timbre, m taphore pour la composition, IRCAM, Paris, Ed Christian Bourgois, 1991. BARTHELMES, Barbara : Kompositionen f r Viertelt ne : sthhetische Positionen in Mikrot ne II, Edition Helbling, p 9-22, 1988, Innsbruck. ------ : Son et Image. Le projet de la coupole lumineuse [de Wyschnegradsky ], 1990, in dit. ------ : Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Vyschnegradskijs (Espace et son. L'oeuvre musicale et th orique d'Ivan Wyschnegradsky). Th se, 1991. BAYER, Francis : De Sch nberg Cage. Essai sur la notion d'espace sonore dans la musique contemporaine, Paris, d. Klincksieck,1981. BEAULIEU, Marc : Cyclical structures and linear voice-leading in the music of Ivan Wyschnegradsky, 1989. BEER, Anton de : Die Entwicklung der 31-Tonmusik, Sonorum Speculum n 38,1969, pp 3-16. BEHRENS-SENEGALDEN, G. A. : Die Viertelt ne in der Musik. Begleitschrift zu der Erfindung eines achromatischen Klaviers und Entwurf zur Darstellung def Viertelt ne als Notenschrift. Berlin, 1892. BELIS, Annie : Aristox ne de Tarente et Aristote : Le Trait d'harmonique. Paris, Klincksieck, 1986. BELJAEV, Victor : Cetvertitonnaja muzyka, Zizn'isusstva n 18, Leningrad 1925. BELLAMY, Sister Laurette : The Sonido Trece theoretical Works of Julian Carrillo : A translation with Commentary. Th se, Indiana University, May 1972. BISTER, H. & SCHNEIDER-KLEMENT A. : Die Huygens-Fokker Orgel im Museum Teyler zu Haarlem und die M glichkeiten der 31-Ton-Tempierung, Uit niet aangeduid tijjdschrift,ca. 1970, p 121-131. BLOCH, Thomas : Les ondes Martenot : Vie ou Survie ? Un bilan pour 60 ans d'existence, Cahiers du CIREM, Musiques et claviers, n 10-11, 1989, p 163-174. BOWEN, Meirion : Harry Partch, Music and Musicians n 16, 1968, p 20-25. BROTBECK, Roman : V lkerverbindende Tondifferenzierung. Mordecai Sandberg, ein verkanter Pionier der Mikrotonalit t. Neue Zeitschrift f r Musik, 4,1991, p 38-44. ------ : Flucht in die Praxis. Flucht aus der Praxis. Die Amerikanischen Pionere der Mikrotonalit t, 1991, para tre. ------ : Die pansonoren Musik r ume von Ivan Wsychnegradsky, Tour guid des espaces musicaux pansonores d'Ivan Wyschnegradsky, para tre. BRUYR, Jos : La belle histoire de la musique. Paris, Corr a,1946. --- franck. Received: from eartha.mills.edu [144.91.3.20] by vbv40.ezh.nl with SMTP-OpenVMS via TCP/IP; Fri, 7 Jun 1996 19:14 +0100 Received: from by eartha.mills.edu via SMTP (940816.SGI.8.6.9/930416.SGI) for id KAA11664; Fri, 7 Jun 1996 10:14:19 -0700 Date: Fri, 7 Jun 1996 10:14:19 -0700 Message-Id: Errors-To: madole@ella.mills.edu Reply-To: tuning@eartha.mills.edu Originator: tuning@eartha.mills.edu Sender: tuning@eartha.mills.edu