source file: m1605.txt Date: Tue, 08 Dec 1998 22:36:07 Subject: Zarlino : a cappella tuning in the Renaissance From: Olivier Bettens OPENING OF 'ZARLINO' SITE, A CAPPELLA TUNING IN THE RENAISSANCE ---------------------------------------------------------------- Whereas the numerous and various temperaments used throughout the recent history of western music to tune keyboard instruments are well known nowadays, the intonation of singers remains a field which has been investigated very little so far. The site which has just opened at : http://www.home.ch/~spaw2928/zarlino/ (European original site) http://www.medieval.org/emfaq/zarlino/ (American mirror) casts new light over the matter. Zarlino, it's : A software ---------- Distributed free with its source code, Zarlino software (Win 95) is a basic MIDI sequencer with the following features : - its 'mother tongue' is not the equal temperament, but the pythagorean tuning. - each note can be distinctively corrected with one or several syntonic commas in order to produce pure chords. - the musical notation used, a very simple tablature, is compatible with the HTML format. A theoretical and historical essay ---------------------------------- On the basis of Gioseffo Zarlino's written works, we are outlining a functional theoretical model which should allow to put rationally into practise the principle of just intonation which had been set out, although very imprecisely, as early as the Renaissance. A small syntonic concert ------------------------ An anthologie of vocal pieces from the Renaissance carried out with the Zarlino software in accordance with the model presented in the essay. We are looking forward to your visit and thank you for your interest. --- Yves Ouvrard : y.ouvrard@t3a.com Jean-Pierre Vidal : jpvidal@club-internet.fr Olivier Bettens : obettens@worldcom.ch --- OUVERTURE DU SITE "ZARLINO", JUSTESSE A CAPPELLA A LA RENAISSANCE. ------------------------------------------------------------------ Alors qu'on connaît fort bien, à l'heure actuelle, les nombreux et divers tempéraments utilisés au cours de l'histoire récente de la musique occidentale pour accorder les instruments à clavier, l'intonation des chanteurs reste un domaine peu exploré. Le site qui vient d'ouvrir à : http://www.home.ch/~spaw2928/zarlino/ (site original européen) http://www.medieval.org/emfaq/zarlino/ (miroir américain) apporte un éclairage nouveau sur la question. Zarlino, c'est : Un logiciel ----------- Distribué gratuitement avec son code source, le logiciel "Zarlino" Win95) est un séquenceur MIDI rudimentaire avec les caractéristiques suivantes : - sa "langue maternelle" est non pas le tempérament égal mais l'accord pythagoricien. - chaque note peut être individuellement corrigée d'un ou plusieurs commas syntoniques, afin de produire des accords purs. - la notation musicale utilisée, une tablature très simple, est compatible avec le format HTML. Un essai théorique et historique -------------------------------- Sur la base des écrits de Gioseffo Zarlino, nous esquissons un modèle théorique fonctionnel, qui devrait permettre de mettre en pratique de manière raisonnée les principes d'intonation juste formulés, quoique de manière très vague, dès la Renaissance. Un petit concert syntonique --------------------------- Recueil de pièces vocales de la Renaissance réalisées avec le logiciel Zarlino selon le modèle développé dans l'essai. Nous attendons votre visite et vous remercions de votre intérêt. --- Yves Ouvrard : y.ouvrard@t3a.com Jean-Pierre Vidal : jpvidal@club-internet.fr Olivier Bettens : obettens@worldcom.ch *Olivier Bettens - Cossonay, Switzerland. obettens@worldcom.ch* *-----------------------------------------------------------------* *CHANTEZ-VOUS FRANCAIS ? -Le francais chante', du Moyen Age a 1750* *DO YOU SING FRENCH? - Sung French, from Middle Ages to 1750* * --------> http://home.worldcom.ch/obettens/ <-------- *